Ny prisbelönad bok om kulinarisk turism av Håkan Jönsson och Karin M. Ekström

Tillsammans med Karin M. Ekström som är matforskare och professor i företagsekonomi vid Högskolan i Borås har jag skrivit om den kulinariska turismen. Den kulinariska turismen i Sverige är en bransch i stark tillväxt. Mat och dryck blir allt viktigare som reseanledningar, och svenska regioner satsar stort på att bli det nya Provence eller Toscana. Men vägen dit är krokig. I boken får vi möta entreprenörer som ägnar sitt liv åt att driva kulinariska besöksmål. Vi går på matfestival och kocktävling och får reda på hur det gick till att smaksätta Eurovisionsschlagerfestivalen.

Vi har besökt ett trettiotal besöksmål och intervjuat företagarna för att försöka förstå vad som driver dem. Vi låter er följa med längs motorvägar och övergivna militära skyddsområden, till skogs- och slättbygder, till slott och timmerstugor. Alla bär de på sin egen historia om hur det är att försöka att bjuda på en kulinarisk upplevelse. Deras bakgrunder är olika, liksom deras motiv och ekonomiska förutsättningar. Deras engagemang är imponerande, de har visioner och ser möjligheter, men upplever också hinder och motgångar. Vi ser mitt i mångfalden olika mönster och strategier för att utveckla företag på en konkurrensutsatt livsmedelsmarknad som domineras av storskalighet och stordriftsfördelar.

Berättelserna visar på hur landsbygden integreras i upplevelse-ekonomin och hur längtan efter äkthet och närhet håller på att revitalisera den småskaliga mat- och dryckesproduktionen. Vi vill med boken ge nya perspektiv på Sveriges utveckling som matland, en process som innebär både ekonomiska och kulturella förändringar.

Årets svenska måltidslitteratur 2016

Ny bok om den kulinariska turismen i Sverige

Ny bok om den kulinariska turismen i Sverige

Leave A Comment

Arkiv